Eventtrends wat moeten we ermee?!

Afgelopen maand hebben wij tijdens onze regiobijeenkomsten de trends besproken die vanuit Eventbranche.nl zijn gecommuniceerd. In de verschillende regio’s hebben we dit benaderd vanuit verschillende invalshoeken.

De Eventondernemer, Utrecht

In Utrecht hebben we voornamelijk gekeken naar
– welke zijn er dan?
– wat missen wij nog vanuit onze eigen expertise

Vanuit hier hebben wij op een interactieve manier gekeken welke het belangrijkst worden gevonden door ondernemers aanwezig bij de bijeenkomst.

De vier belangrijkste voor de groep waren:

  1. Inclusiviteit/diversiteit en de terugloop van grote events.
  2. Eventtechniek en nieuwe trends.
  3. Geen saaie events / customer experience.
  4. Co-creatie.

Vervolgens zijn we in groepen uit elkaar waar elke groep 1 van deze punten ging uitwerken

Wat betekend dit dan en waar moeten wij dan aan moeten denken. Zie de foto’s van de flipovers voor de uitkomsten.

De eventondernemer, Amsterdam en Rotterdam

In Amsterdam hadden we twee stellingen:

  1. Trends in de eventbranche moet ik volgen, ik pas mijn producten/diensten hierop aan.
  2. Trends zijn niet belangrijk, hier doe ik niets mee en ga mijn eigen weg.

Iedereen koos eigenlijk voor het midden, geen van de stellingen was compleet waar. Alleen toen er echt een keuze gemaakt moest worden was de verdeling ongeveer 50/50. In groepen gingen we ons voorbereiden om de stelling te verdedigen. En het grappige hier was dat groep 1 het wel eens was met het eerste deel van de stelling groep twee, maar niet met het tweede deel. En dit gelde andersom ook.

In Rotterdam hadden ze twee soortgelijke stellingen

  1. Trends in de eventbranche moet ik volgen.
  2. Trends zijn niet belangrijk.

Hier waren juist de groepen heel erg verdeeld en ook met een sterke eigen mening.

Conclusie: Als zelfstandig ondernemer moet je op de hoogte zijn van de trends om je klant te kunnen adviseren. Haal er uit wat voor jou heel belangrijk is, zodat je jezelf hierin kunt specialiseren.